Reisverslag 5 Maart - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Robert Kok - WaarBenJij.nu Reisverslag 5 Maart - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Robert Kok - WaarBenJij.nu

Reisverslag 5 Maart

Door: Robert Kok

Blijf op de hoogte en volg Robert

05 Maart 2016 | Palestina, Bethlehem

Jaja, eindelijk weer nieuws uit Palestina! Het duurde even, maar nu is het dan eindelijk zover! Ik wil graag weer wat delen over mijn ervaringen en belevenissen de afgelopen tijd. Ook heb ik weer wat foto’s toegevoegd, zodat u een beter beeld krijgt bij bepaalde dingen.

De afgelopen weken waren erg leuk, maar ook best druk. Zo had ik afgelopen maandag en woensdag nog enkele tentamens, die ik mocht maken in de Bethlehem Bible College. Hier moest uiteraard veel voor geleerd worden, maar ze gingen gelukkig goed. Het was ook erg fijn dat ik daar mijn tentamens mocht maken. Ze waren ontzettend vriendelijk; ik kreeg een kan water, een pen, snoep en had een hele collegezaal voor mij alleen :)

Twee weken geleden was het erg gezellig met de familie Spoelstra. S ’avonds trokken we er vaak op uit om de omgeving te verkennen; of om heerlijke falafel te eten. Misschien vraagt u zich af wat dit is, dat zal ik proberen uit te leggen. Falafel wordt gemaakt van gefrituurde balletjes van gestampte kikkererwten. Dit wordt dan in een pitabroodje gedaan en er wordt saus en groente toegevoegd. Ik vind het in ieder geval heerlijk. En het is niet zo duur, je betaald er ongeveer 5 Shekel voor; omgerekend ongeveer 1 euro en 10 cent.

De mensen hier zijn maar wat trots op de falafel, want het komt toch écht uit Palestina, zo verteld men. Net als met zoveel dingen bestaat er veel discussie of het nou uit Israël of Palestina komt. Maar laten we het er maar op houden dat het Arabisch is, dan zitten we in ieder geval goed.

Vorige week vrijdag ben ik met Ruurd en Lisette (die op bezoek waren bij Jemima) een dag naar de Dode Zee en Jericho geweest. Omdat we geen auto konden huren, hiervoor moet je 24 zijn, hadden we een taxi besteld. Dit was echt ontzettend leuk. Onze privéchauffeur bracht ons overal naartoe en wist ons veel over het land en de cultuur te vertellen. We leerden zelfs nog wat Arabische woordjes! We zijn bij Jericho op de berg van de verzoeking geweest, de berg waar Jezus bezocht werd door de duivel. Het uitzicht op de berg was ook erg mooi. Daarna gingen we naar de Dode Zee waar we een poos gedobberd hebben. Echt heerlijk dat je gewoon blijft drijven en niks hoeft te doen!

Ook qua werk heb ik het hier erg naar m’n zin. Ik krijg veel vrijheid en ook de samenwerking met de general manager hier gaat erg goed. Zo zijn we druk aan het werk om ons gastenverblijf in orde te maken voor de vele gasten die gaan komen en ben ik nog altijd druk om de inkoop hier wat beter te laten verlopen. Daarnaast komen er steeds andere kleine klusjes bij. Omdat ik toch graag onder de mensen ben en niet hou van alleen maar op kantoor zitten, probeer ik ook zoveel mogelijk van de praktijk te zien en zo nodig mee te helpen. Zo ben ik een aantal keer mee geweest inkopen doen voor Jemima en help ik zo nu en dan in de keuken. Gisteren heb ik een cursus van de leraren van de dagopvang bijgewoond. We hebben toen ook met elkaar gegeten.

Het zaalvoetballen mis ik wel hoor. Maar gelukkig heb ik hier een leuk alternatief voor gevonden. 1x in de week gaan allemaal christelijke jongeren en mannen met elkaar voetballen op kunstgras. Afgelopen keer ben ik met ze mee geweest en dat was me prima bevallen. Hoewel ik weinig verstond van wat ze zeiden (of schreeuwden) was het erg leuk.

Ik heb het hier al met al goed naar m’n zin en heb ook aardig m’n plekje kunnen vinden. Heb al aardig wat contacten opgebouwd en het is nu ook erg gezellig met mijn nieuwe buren, meneer en mevrouw Van Hengel.

Ben door alles wat hier te doen is soms gewoon te druk om aan thuis te denken! Dat is maar goed ook natuurlijk. Nou, ik hoop dat u het weer leuk vond om mijn verslag te lezen. Allemaal de hartelijke groeten uit Beit Jala, en reageer gerust! :)

  • 05 Maart 2016 - 15:12

    Lisette:

    Leuk om te lezen! Het was erg gezellig vorige week, leuk om je te leren kennen. De dag met onze gezellige taxichauffeur, met iets wat bijzondere lach, zal ik ook zeker niet snel vergeten. Succes verder met alles daar!

    Groetjes Lisette

  • 05 Maart 2016 - 17:07

    Wilbet:

    Vriend,

    Mooi reisverslag plus de foto's :) En ja, wij missen jou met zaalvoetbal ook. Onze, altijd doordravende, spits.

    Geniet er daar van kerel!

    Shalom!

  • 09 Maart 2016 - 11:22

    A.Jarrah:

    Robert,

    leuk om te lezen dat jij erg blij , ik heb zin om regelmatig jou reisverslag te lezen .

    Succes vriend,

    Groetjes,

    Ahmad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robert

Student Bedrijfskunde aan de Christelijke Hogeschool te Ede

Actief sinds 28 Jan. 2016
Verslag gelezen: 909
Totaal aantal bezoekers 13781

Voorgaande reizen:

29 Januari 2016 - 01 Juli 2016

Stage Jemima

Landen bezocht: