Reisverslag 9 April 2016 - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Robert Kok - WaarBenJij.nu Reisverslag 9 April 2016 - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Robert Kok - WaarBenJij.nu

Reisverslag 9 April 2016

Door: Robert Kok

Blijf op de hoogte en volg Robert

09 April 2016 | Palestina, Bethlehem

Beste familie en vrienden,

Het was even zoeken voor inkt om te kunnen schrijven, maar ik heb het kunnen vinden! Mijn vorige blog is alweer 3 weken geleden. Ik moet zeggen dat de afgelopen 3 weken voor mij echt weer zijn gevlogen. Het is toch echt bijzonder hoe snel je in zo’n nieuwe omgeving een leven opbouwt.

Drie weken geleden waren opa & oma met Ilse en Karin hier voor een week. Bij aankomst werd ik echt overladen met cadeaus, eten, drinken, shampoo, en enorm veel kaarten. Echt super om te zien dat men zo aan me denkt. Was er echt even stil van .. :)
We hebben met elkaar een geweldige week gehad. Het was alleen al heel fijn om elkaar te zien na zo’n lange tijd. Ook hadden we veel om over te praten. Vond het ook erg leuk om ze te gidsen en dingen te vertellen over de omgeving/ het leven hier. Het was alleen wel erg jammer dat ik niet meekon naar Jeruzalem, ivm mijn visum. Wel zijn we een dag met onze privétaxi naar Jericho geweest. De week hebben we met elkaar afgesloten door wat mooie plekken in Bethlehem te bezoeken. Zoals de herdersvelden, de geboortekerk en de sjoeks.

Het afscheid nemen was wel moeilijk. Als je een week toch intensief met elkaar optrekt, ga je je toch aan elkaar hechten. Maar goed, we hebben een geweldige week met elkaar gehad en aan alles komt zo een einde ...

Nadeel is wel dat het zo lang duurde voordat ik mijn visum binnenkreeg. Je moet namelijk eerst in Palestina zijn, voordat je werkvergunning (visum voor langere periode) kan worden aangevraagd. Omdat ik enkel voor 2 weken toeristenvisum had, was ik daarna eigenlijk illegaal. Naar Israël toe zat er dus niet in, omdat de kans dan groot is dat je wordt aangehouden. Als je aangehouden wordt zonder visum/ werkvergunning, kan je het land uit gezet worden. De afgelopen maanden had ik dus verplicht een soort huisarrest. Maar sinds vrijdag sta ik geregistreerd en ben ik weer legaal, dat voelt toch wat beter.

Qua werk gaat het ook erg goed. Aan het begin was het voor mij, en de manager wel erg zoeken wat ik precies kan (doen). Maar de samenwerking verloopt steeds beter, en ook heb ik inmiddels wel wat vertrouwen opgebouwd. Dat is iets wat hier in het Oosten erg belangrijk is. De afgelopen tijd ben ik best druk geweest met alles rondom ons gastenverblijf. We hebben bij Jemima namelijk een gastenverblijf, waar gasten tegen een vergoeding van 20,- per nacht kunnen slapen. We hebben in totaal plaats voor ongeveer 12 mensen. Als u interesse en tijd heeft, kom me dan gerust opzoeken!

Ik heb ook nog steeds Arabische les. Inmiddels heb ik al 5 lessen achter de rug. Het is wel een erg moeilijke taal, maar ik vind het erg leuk. Ook komt het soms nog aardig van pas.

Levensonderhoud is hier voor mij gelukkig niet duur. Elke dag krijg ik van Jemima wat Pitabrood als ontbijt, en een lunch voor tussen de middag. Ook krijgen we 2x in de week fruit en dingen als melk en thee. Dit is erg handig en scheelt natuurlijk enorm in de kosten. Hoewel veel dingen hier niet heel duur zijn. Zo kan je tussen de 10 en 15 euro bijvoorbeeld al uiteten. Dat kost in Nederland toch wel iets meer ;)

Afgelopen week was meneer Bel en familie Blokland op bezoek bij Jemima. Dit was ook echt heel gezellig. We zijn met elkaar ook nog een dag weg geweest. Allereerst hebben we Qumran bezocht. We hebben daar de restanten van een hele oude profetenschool gezien, waar de Bijbel heel vroeger al werd bestudeerd. Ook zijn daar grote vaten gevonden waar delen uit de Bijbel in zaten, uiteraard vele eeuwen oud. Daarna zijn we naar Engedi gegaan waar prachtige watervallen te zien waren. Als laatste gingen we naar de dode zee. Die dag was het maar liefst 35 graden, dus het dobberen was wel echt heerlijk.

Nou ik ga afronden. Ik hoop dat u het weer leuk vond om wat van mij te horen. Allemaal de hartelijke groeten uit Beit Jala!

  • 09 April 2016 - 17:05

    Gerjanne:

    Leuk Robert! Veel plezier daar! :)

  • 09 April 2016 - 20:13

    Anne-Louise:

    Leuk om elke keer weer wat te lezen! Nog veel plezier de aankomende maanden!

  • 23 April 2016 - 19:35

    Jenneke Blokland:

    Ha Robert!

    Wat leuk te lezen, wij zijn donderdagavond weer veilig op Schiphol geland.
    Het is hier zo koud, brrr.
    Het was een super gezellige dag met elkaar! En wat hebben we gelachen....
    Heb gisteren de foto's terug gekeken. Prachtig!

    Heel veel succes met alles! En geniet van het bezoek van je ouders en broertjes en zus.

    Hartelijke groet, Wim en Jenneke Blokland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robert

Student Bedrijfskunde aan de Christelijke Hogeschool te Ede

Actief sinds 28 Jan. 2016
Verslag gelezen: 991
Totaal aantal bezoekers 13773

Voorgaande reizen:

29 Januari 2016 - 01 Juli 2016

Stage Jemima

Landen bezocht: