Reisverslag 19 Maart 2016 - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Robert Kok - WaarBenJij.nu Reisverslag 19 Maart 2016 - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Robert Kok - WaarBenJij.nu

Reisverslag 19 Maart 2016

Door: Robert Kok

Blijf op de hoogte en volg Robert

19 Maart 2016 | Palestina, Bethlehem

Goedenavond! Vond het weer tijd om wat van me te laten horen. Inmiddels ben ik al 52 dagen bij Jemima. De afgelopen tijd is gevlogen. Gelukkig heb ik het nog altijd goed naar m’n zin. Heb al aardig wat contacten opgebouwd en ook de meeste avonden/weekenden zijn aardig gevuld. Dus heb weinig tijd om me te vervelen :)

Deze keer wil ik jullie wat meer vertellen over de zondagen. Aan het begin ben ik op zoek gegaan naar een gemeente waar ik me het meest bij op m’n gemak voelde. Na 3 verschillende gemeenten bezocht te hebben heb ik m’n keuze laten vallen op de Baraka church, een kleine eenvoudige gemeente in Bethlehem. Elke zondag is daar 1 keer kerk. Dat is ‘s ochtends om 11:00. Afgelopen zondag hadden we na de dienst een gezamenlijke maaltijd. Iedereen had wat eten meegenomen en met elkaar hebben we heerlijk buiten gegeten. Foto’s hiervan heb ik toegevoegd aan het verslag.

Ook qua werk is er nog steeds genoeg te doen. De cultuurverschillen zijn soms wel lastig. Wat mij bijvoorbeeld heel erg opvalt is dat hier zo’n familiecultuur heerst. Men is heel erg relatiegericht en dat merk je ook in je werk. Veel mensen zijn hier bijvoorbeeld onder werktijd het grootste gedeelte van hun tijd bezig met socializen. Ook als er iets gedaan moet worden is het al snel `morgen’. Dat is in Nederland toch wel anders. Daar is iedereen toch veel meer resultaatgericht.

Ook heb ik inmiddels al verschillende lessen Arabisch gehad. Hoewel het erg moeilijk is, vind ik het wel erg leuk. Zeker omdat er hier genoeg mensen zijn om het mee te oefenen. Daarnaast merk ik ook dat mensen het waarderen als je het alleen al probeert. Maar moeilijk is het wel hoor. Zo doen we nu alleen het spreken, omdat het schrijven weer totaal anders is. Maar het begin is er!

Gisteren zijn mijn opa, oma, zus en nicht aangekomen. Wel leuk hoor om eindelijk weer eens familie te zien! Je zou ze zowat niet meer herkennen ;) Vandaag zijn we met elkaar naar de Dode Zee en Jericho geweest. Het weer was ook mooi, dus met elkaar hebben we een topdag gehad. We hadden de hele dag een privé taxichauffeur met ons mee. Hij vertelde honderduit over de cultuur en de mensen hier. Zo hebben de meeste mannen hier meerdere vrouwen. Een moslim (wat het merendeel hier is) mag met vier verschillende vrouwen tegelijkertijd getrouwd zijn. Maar wat als hij nou een ander leuk vindt? Nou, dan wordt er net zo makkelijk weer gescheiden. Scheiden komt hier dan ook best vaak voor. Bij christenen is dit, net als in Nederland, absoluut niet gewoon. Je trouwt maar één keer, dus dan moet je er zeker van zijn dat het de ware is!

Ook heb ik hier vandaag een enorme file meegemaakt. Dat was ook echt grappig zeg. Nadat iedereen 100x getuuterd had, besloot men om maar aan de andere kant van de weg, dus tegen het verkeer in te gaan rijden. Gevolg was dat er naar 2 kanten toe file ontstond. Erg handig dus.

Nou ik ga weer afronden, allemaal een heel fijn en gezegend weekend toegewenst! Groetjes uit Beit Jala en tot de volgende keer! :)

  • 19 Maart 2016 - 21:45

    Kees:

    Leuk verslag Robert, zo maak je nog eens wat mee!
    Wel gezellig met de familie er bij.

    Doe ze allemaal de groeten van me.
    En eveneens een gezegende zondag hoor.
    Hartelijke groet,
    Kees

  • 19 Maart 2016 - 22:16

    Pa:

    He Robbie!

    Leuk verslag weer. Fijn he dat je zus er is. Eindelijk weer eens bijpraten... Dat is voor jou goed, maar voor haar ook hoor!

    Hier wel stil de komende week. Maar blij te horen dat ze goed zijn aangekomen en dat jullie vandaag zo'n mooie dag hebben gehad met elkaar.

    Goede zondag toegewenst.


    Pa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robert

Student Bedrijfskunde aan de Christelijke Hogeschool te Ede

Actief sinds 28 Jan. 2016
Verslag gelezen: 899
Totaal aantal bezoekers 13756

Voorgaande reizen:

29 Januari 2016 - 01 Juli 2016

Stage Jemima

Landen bezocht: