Verslag 22 April 2016 - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Robert Kok - WaarBenJij.nu Verslag 22 April 2016 - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Robert Kok - WaarBenJij.nu

Verslag 22 April 2016

Door: Robert Kok

Blijf op de hoogte en volg Robert

22 April 2016 | Palestina, Bethlehem

Marhabah!

Ik vond het wel weer tijd om wat van me te horen. Hier is het momenteel zonnig en rond de 30 graden. Omdat het de afgelopen weken enkele keren geregend heeft is de omgeving mooi groen. Ook zijn de bloemen weer uitgekomen en er is weer fruit aan de bomen. Het is nu echt de mooiste tijd om hier te zijn.

In mijn vorige blogs heb ik weinig geschreven over Jemima, en het werk wat hier gedaan wordt. Daarom wil ik daar deze keer wat meer aandacht aan besteden. Vervolgens wil ik nog wat vertellen over mijn belevenissen en avonturen in dit mooie land…

Jemima is een organisatie wat gehandicapte Palestijnse kinderen opvangt. Veel ervan zijn Moslimkinderen. In veel (moslim) gezinnen worden gehandicapte kinderen gezien als een straf. Men schaamt zich ervoor en veel van deze kinderen worden dan ook enorm verwaarloosd. Sommige ouders willen hun kind zelfs helemaal niet, en zetten hem/haar op straat. Jemima is een van de organisaties die deze kinderen dan opvangt, en hen een thuis biedt.

We hebben bij Jemima 15 kinderen (Jongvolwassenen) wonen die 24/7 hulp krijgen. Lokale medewerkers en vrijwilligers verzorgen hen. Daarnaast hebben we een dagopvang waar van maandag tot donderdag elke dag ongeveer 25 kinderen komen. Deze kinderen krijgen dan in kleine groepjes les. We proberen deze kinderen dan dingen te leren zodat ze zich ontwikkelen. Ook bieden wij bij gezinnen thuishulp aan. Dit heeft onze voorkeur, zodat de kinderen dan in hun eigen omgeving kunnen opgroeien. Het werk wat we doen is erg mooi; ik vind het ook echt prachtig om iets voor deze organisatie te kunnen betekenen.

Het afgelopen weekend zijn we met de vrijwilligers naar Haífa geweest. We hebben daar enkele nachten in een hostel geslapen. Omdat we er het weekend waren mochten we ook de sabbatsmaaltijd meemaken op vrijdagavond. We gingen eten volgens de échte Joodse traditie. Ook het weer was geweldig en omdat we vlakbij het strand zaten, hebben we veel gezwommen. Ook hebben we nog wat mooie dingen bezocht. Zo zijn we bij de Bahai tuinen geweest, een heilige plek voor aanhangers van het Bahai geloof. Ook hebben we de berg Karmel beklommen. Vanaf de berg hadden we een schitterend uitzicht over Haifa en kon je heel ver langs de kust kijken. Ook vond ik het heel bijzonder dat duizenden jaren geleden Elia hier ook geweest was. Dat geeft toch een apart gevoel. Als groep hadden we het erg gezellig en het was leuk om de andere vrijwilligers zo beter te leren kennen.

Ook ben ik nog een dagje met Iris naar Rosh Hanicra geweest. Zij heeft bij mij op school gezeten, en was toevallig op vakantie in Nes Amima; een joodse kibboets. We zijn met de fiets langs het strand naar het noorden gefietst. Bij Rosh Hanicra waren grotten waar water doorheen stroomde. Dat was een erg mooi gezicht. Aan het eind van deze dag ben ik liftend en met de bus weer naar Beit Jala gegaan. Het liften was trouwens ook erg leuk. Ik zat 3x bij een Jood in de auto waar ik hele interessante gesprekken mee had. Het liften was echt een hele ervaring!

Nou ik ga maar weer afronden. Ook deze keer heb ik weer wat foto’s toegevoegd. Speciaal voor moeders staan er ook twee foto’s bij van het fruit wat hier onder andere vandaan komt. Op de eerste foto staan avocado’s. Deze zijn erg lekker met een beetje peper en zout. Op de tweede foto staan twee soorten van grapefruit. Het lijken net sinaasappels maar ze zijn wat bitterder.

Nou allemaal de hartelijke groeten en tot snel!

  • 22 April 2016 - 20:13

    Lieke:

    Mooi verslag weer met leuke foto's! :)
    En dat weer bij jou joh.. Echt zo lekker!

  • 23 April 2016 - 12:21

    Opa Oma Kok:

    Ha Roberto,

    Fijn dat we dit konden bekijken, een prachtige combinatie zeg, studeren, stageren en recreëren, van harte gegund. Heerlijk dat je hoog bezoek gaat krijgen. En wij zien er ook weer naar uit!
    Doe alle bekenden van Jemima onze hartelijke groeten. Een goede meeluister zondag gewenst hoor !

    Opa Oma Kok

  • 23 April 2016 - 14:02

    Willemijna Bel-Benard:



    Ha Robert,

    Het ziet er weer gezellig uit,
    we blijven zo goed op de hoogte van jouw belevenissen en werk.
    Fijn dat het zo goed mag gaan daar met werk en leren.
    Een goede zondag!
    Groetjes van ons beiden.

  • 27 April 2016 - 17:44

    Thelma:

    heeey robert,
    lekker weer daar zeg!!!!! ben echt jaloers!!!!!
    nog effe succes daar!!!
    grtjs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robert

Student Bedrijfskunde aan de Christelijke Hogeschool te Ede

Actief sinds 28 Jan. 2016
Verslag gelezen: 1692
Totaal aantal bezoekers 13754

Voorgaande reizen:

29 Januari 2016 - 01 Juli 2016

Stage Jemima

Landen bezocht: